Open bibliotheek versterkt ‘het sociale gebeuren’ in Posterholt

Online reserveren met opzet niet mogelijk

Door Johan de Wal
Posterholt – De nieuwe bibliotheek in dorpshuis De Beuk in Posterholt gaat 6 april open. Je kunt er mensen ontmoeten en boeken lenen. Het belangrijkste doel is ‘het versterken van het sociale gebeuren’, vertelt Martin Palmen.

Posterholt – De nieuwe bibliotheek in dorpshuis De Beuk in Posterholt gaat begin april open. Je kunt er mensen ontmoeten en boeken lenen. Het belangrijkste doel is ‘het versterken van het sociale gebeuren’, vertelt Martin Palmen.

Martin is bestuurslid van Stichting Activiteiten De Beuk i.o., die mogelijk maakt dat De Beuk straks functioneert als brede maatschappelijke voorziening 2. “Posterholt heeft een actief verenigingsleven, maar er is een grote groep die daar geen gebruik van maakt. Die willen wij bereiken.”

Het eerste project, de open bibliotheek, is bedoeld voor alle inwoners van Posterholt, senioren en jongeren van middelbareschoolleeftijd in het bijzonder. Kinderen kunnen namelijk al terecht in de bibliotheek van basisschool De Draaiende Wieken, waar leesconsulenten van De Bibliotheek Bibliorura begeleiding bieden.

De bibliotheek in de bovenzaal van De Beuk is open op dinsdag- en donderdagmiddag van 13.30 tot 15.30 uur. Je kunt er gratis koffie en thee drinken, en er komt, door sponsoring van Bibliorura, een leestafel met populaire tijdschriften van het type dat je in de leesmap vindt.

Ook kun je er kranten lezen. “Daarvoor gaan we een oproep doen: heb je thuis de krant uitgelezen, doe hem dan bij ons in de brievenbus. Een krant van een dag oud, bevat nog heel veel waardevolle informatie.”

Eigen app
De collectie wordt ook met inbreng vanuit de gemeenschap bijgewerkt, na selectie aan de poort. “We zeggen er eerlijk bij: de kans bestaat, dat je hele doos boeken naar de harmonie gaat.” (Harmonie Wilhelmina verzorgt in Posterholt het oud papier.)

De boekenverzameling, een cadeau van Bibliorura, beslaat op dit moment 1.200 romans en 100 grootletterboeken. Ze is via de barcode van het ISBN in kaart gebracht. Een vrijwilliger heeft hiervoor een eigen app ontwikkeld. Hierdoor kon de complete collectie in slechts 6 uur worden geregistreerd.

Na het uitlenen via een barcodescanner wordt de database automatisch bijgewerkt. De klant krijgt een uitdraai mee met daarop alle gegevens, inclusief de datum waarop het boek moet zijn teruggebracht.

Vertellen
De database staat ook online (http://www.ccdebeuk.nl/bieb).“Zo kunnen mensen zien welke boeken zijn uitgeleend en wanneer ze beschikbaar zijn. Online reserveren is met opzet niet mogelijk; het is de bedoeling dat de mensen naar De Beuk komen.” Daar komen overigens ook 4 digitale werkplekken waar leners gebruik van kunnen maken.

De volgende projecten van de Stichting Activiteiten De Beuk i.o. staan al op stapel. Zo zijn een Repair Café en een helpdesk voor computers en smartphones gepland. Ook bij deze activiteiten staat het sociale contact voorop, vertelt Martin: “Niet: brengen, morgen afhalen en klaar. Maar: erbij blijven, meekijken, een schroevendraaier aanreiken en vertellen met die persoon.”

Voorwaarde voor elk project, is dat de ruimte na gebruik leeg wordt opgeleverd. “De ene dag is hier de bibliotheek, de andere dag wordt er gekookt of gedanst. Als de bibliotheek gesloten is, staat alles in de berging. Onze 6 boekenkasten zijn daartoe verrijdbaar gemaakt door enkele van onze 18 vrijwilligers.

Het werkt goed. Nog liever zouden we beneden zitten, vanwege de betere toegankelijkheid voor mensen met een handicap. Er is nu wel een stoeltjeslift, maar dat is niet ideaal.” Iets om op termijn eens met de gemeente te bespreken, zegt Martin.